Kundtjänst & Kontakt

Vill du hitta info innan du kommer till några av våra butiker? Utan att behöva ringa och mejla innan? Då har du hittat rätt!

Här finner du information om våra öppettider i butikerna och kundtjänsten, vad vi har för möjligheter när det kommer till fixning av pjäxor och skidor (vi gör i princip allt!) samt leveransvillkor och FAQ. Är det något du fortfarande inte fått svar på är det bara att maila info@alpingaraget.se.

Vill du ha hjälp med något specifikt:

 

Kontakta oss



KUNDTJÄNST OCH ÖPPETTIDER

KUNDTJÄNST: web@alpingaraget.se
Vi försöker svara på alla mail angående webbfrågor så fort vi kan.

 

ÖPPETTIDER
 
 
Butikens öppettider
måndag-fredag: 10:00-19:00
lördag: 10:00-16:00
söndag: 12:00-16:00
 
 

ADRESS TILL BUTIKERNA

Alpingaraget
Birger Jarlsgatan 127
113 56 Stockholm
08-16 50 10

Alpint

Torsgatan 27
113 21 Stockholm
08- 32 32 13

Vill du ha hjälp med något gällande våra butiker?

pjaxor@alpingaraget.se
verkstan@alpingaraget.se
klader@alpingaraget.se
lavinutrustning@alpingaraget.se
reklamation@alpingaraget.se

Racefrågor?
agrace@alpingaraget.se

Företagsuppgifter:

Alpingaraget i Stockholm AB
Org nr: 556486-5607
Birger Jarlsgatan 127
11356 Stockholm

Service

Skidor

Vill du ha dina skidor fixade är det bara att komma in. En slipning tar vanligtvis mellan 2-3 dagar från att du lämnat in dina skidor. Observera att vi ej slipar snowboards.

HELSLIP (slipar kanter, planar belag och lägger på valla) - 400 kr.

HELSLIP på skidor över 110 mm (slipar kanter, planar belag och lägger på valla) - 500 kr.

HELRENOVERING (slipar kanter, planar belag och lägger på valla samt fyller i belagsbrott) - 500 kr.

HELRENOVERING på skidor över 110 mm (slipar kanter, planar belag och lägger på valla samt fyller i belagsbrott) - 600 kr.

VALLA (vi lägger på valla) - 150 kr.

BELAGSBIT (om repan har gått igenom belaget måste man stansa ut runt det skadade området och limma dit en ny belagsbit. Efter detta måste dem slipas) - 400 kr / bit.

RIKTNING AV STÅLKANT (om stålkanten är böjd eller t.om. har släppt från skidan kan vi räta ut den och limma tillbaka den) - 500 kr.

STÅLKANTSBIT (när stålkanten har gått av är det inte längre möjligt att limma tillbaka den. Vi måste då kapa den och limma dit en ny) - 500 kr / bit.

MONTERING - från 500 kr (om skidan ej är köpt här, beroende på vad det är för bindning och hur mycket jobb det är med monteringen).

ANPASSA/SKÄRA TILL STIGHUDAR (vi skär till dina stighudar efter dina skidor) - från 300 kr.

 

Pjäxor

Vill du ha dina pjäxor fixade är det bara att komma in. Det brukar vanligtvis ta mellan 1-3 dagar från att du lämnat in dina pjäxor, beroende på hur mycket som måste göras. Vid köp av pjäxor ingår en gratis justering. Det gäller inom ett år och mot uppvisande av kvitto.

FORMGJUTEN SULA - 950 kr / par.

LÄSTNING/FRÄSNING (vi trycker ut/fräser en punkt på dina pjäxor) - 300 kr / punkt.

KONTROLL AV PJÄXVINKLAR (vi granskar alla vinklar och ger förslag på förbättring) - 350 kr.

MÄTA IN PJÄXVINKLAR inkl. fräsning och lifters (vi fixar så att du har exakt rätt vinkel på pjäxorna) - 1.400 kr.

MONTERING AV LIFTERS inkl. lifters - 750 kr / par.

HÄLKIL - 150 kr /par.

VOLYMREDUCERINGSSULA - 200 kr / par.

BYTE AV SPÄNNE inkl. spänne - 350 kr / styck.

FÖRBÄTTRA HÄLGREPP (vi bygger på ditt hälgrepp med en speciell foam) - 350 kr / par.

AVLASTA SKENBEN - 400 kr / par.

PLANA PJÄXANS SULA - 500 kr / par.

FRÄSA NED TÅ- OCH HÄLKLACK - 400 kr / par.

BLÅ ARK - 400 kr / styck.

Leveransvillkor

LEVERANSSÄTT

Posten

Ditt paket skickas med posten och har en leveranstid på 1-3 arbetsdagar, under juni-augusti är leveranstiden något längre, 2-5 arbetsdagar. Skulle leveranstiden av någon anledning bli längre än beräknat meddelar vi dig detta via mail. Paketet ligger på ditt lokala uthämtningsställe i upp till 14 dagar innan det returneras.

Lämna ditt mobilnummer när du gör beställningen så får du sms när ditt paket anlänt till ditt utlämningsställe.

 

Fraktfritt över 500 kronor. OBS! Gäller ej skidor, skidfrakt 200 kronor.

 

Hämta i butik, Birger Jarlsgatan 127, Stockholm.

Har ni lagt ordern innan 07:30 så kan ni hämta ordern samma dag. Har ni lagt ordern efter 07:30 så kan ni hämta ut den dagen efter. OBS: Medtag ID-kort och ordernummer. Endast personen som lagt beställningen kan hämta ut paketet med giltig legitimation.

 

BETALSÄTT

Klarna Konto

Med denna tjänst väljer du hur mycket du vill betala i månaden.

Läs mer om Klarna Konto.

 

Klarna Faktura

Med denna tjänst väljer du att få en faktura på hela beloppet till din mejladress som du anger vid köpet.

Läs mer om Klarna Faktura.

 

Vi använder oss av Klarna AB, som hanterar alla våra fakturor.

 

Alpingaraget.se kundtjänst hanterar inga fakturor eller betalningar, dock kan du se din faktura och betalning hos Klarna.

Eller kontakta Klarnas Kundservice samt tel: 08 120 120 10.

Klicka här för att läsa Klarnas köpvillkor, klicka här för PDF.

 

Kreditkort

Vi tar de flesta konto- och kreditkort såsom Mastercard, VISA, Eurocard och AMEX. Att handla med kort är det snabbaste och billigaste sättet att beställa eftersom inga extra avgifter tillkommer.

 

FRAKTTIDER 
Postpaket

Ditt paket skickas med posten och har en leveranstid på ca 1-3 arbetsdagar. Du kan alltid följa ditt paket på www.posten.se med hjälp utav ditt kollinummer. Ditt kollinummer skickas till dig så fort ditt paket lämnat oss.

Paketet ligger på ditt lokala uthämtningsställe i upp till 14 dagar innan det returneras. Notera att hämtar du inte ut ditt paket debiterar vi dig för frakt tur och retur samt en administrationsavgift om 300 KR.

 

Under rea kan leveranstiden förlängas med några extra dagar, men vi gör så gott vi kan för att få du ska få dina varor så fort som möjligt.

 

ÅNGERRÄTT

Vi följer Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du har ångerrätt i 14 dagar, räknat från den dagen du tog emot varan.
 Vi rekommenderar att returnerade varor skall vara oanvända och i nyskick, detta för att du som kund ska undvika värdeminskningsavdrag. Denna rekommendation gäller även originalförpackningen. Du står själv för returfrakten, vi skickar med en returfraktsedel som du gärna får använda mot en kostnad på 120 kronor som debiteras din betalning. Har du frågor kring hur du på bästa sätt skickar tillbaka en vara till oss så tveka inte att höra av dig.

 

I lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler framgår det att ångerrätten inte gäller för varor som har tillverkats enligt konsumentens specifika anvisningar eller som fått annan tydlig personlig prägel. På konsumentverkets webbplats finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten, där finns även Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler att läsa i helhet.

 

RETURNERA VAROR

Returformuläret ska alltid fyllas i och skickas tillsammans med varan/varorna som ska bytas eller returneras. Det är viktigt att ni fyller i den korrekt, det är bättre att fylla i för mycket information än för lite. Om ni har några frågor till oss innan ni ska skicka returen så kontakta oss gärna på telefon 08-16 50 10 eller via mail till web@alpingaraget.se. Det är viktigt att ni har ordernumret med i all er kommunikation med oss. Det är också väldigt viktigt att ni skriver ett telefonnummer som vi kan nå er på under dagtid utifall att vi har några frågor angående er retur.

Köparen står för returfrakten. Vi skickar med en returfraktsedel som du gärna får använda, en kostnad på 120 sek debiteras vid retur med denna. OBS! Detta gäller ej skrymmande paket som skidor, stavar längre än 120cm och väskor på hjul. Vid retur av skrymmande paket, vänligen kontakta web@alpingaraget.se för returfraktsedel. Det går även bra att lämna tillbaka produkten i butik eller använda egen returfrakt.

Vid byten rekommenderar vi er att lägga en ny order på önskad produkt för snabbare leverans.

1 Packa artiklarna
Paketera artiklarna som du vill returnera ordentligt, skicka dem ej direkt i orginalkartongen, och förslut paketet med tejp. Klistra den medföljande returfraktsedeln på paketet. Använder du samma kartong som du fick den i, klistra returfraktsedeln ovanpå den gamla fraktsedeln. Skriv gärna ordernummer på paketet.

2. Skicka paketet till oss:
Lämna in paketet hos ett ombud för Postnord och skickad det till:
Alpingaraget AB, Birger Jarlsgatan 127, 113 56 Stockholm.

3. Återbetalning
Vi återbetalar dig så fort vi har tagit emot din retur, har du använt den medföljande returfraktsedeln så debiterar vi dig 120 sek och återbetalar resten. Observera att det kan ta 1-3 dagar innan pengarna finns på ditt konto.
Är det ett byte skickar vi den nya produkten omgående.

 

Vid all mailkommunikation rörande byten/returer/förfrågningar, skriv in ditt ordernummer som meddelandeämne i mailet. Returer ska skickas som postpaket, aldrig som rekommenderad post.

 

Om du returnerar en vara som du inhandlat via kreditkort så behöver du inte skicka med kontonummer då återbetalningen sker till samma konto som användes vid köpet. Återbetalningen görs utan onödigt dröjsmål, oftast samma dag som vi tagit emot returen. Det kan däremot ta ett antal dagar innan pengarna når ditt konto.

 

Fakturaköp

Skickar du tillbaka en vara i god tid innan fakturans datum har utgått så kommer du att få en ny faktura där värdet för den returnerade varan är avdragen. Observera att om du inte fått en ny faktura innan originalfakturan förfallit så måste du betala den. Är så fallet, kommer du att få istället att få återbetalningen insatt på ditt konto. Detta gäller även om du endast skickar tillbaka för ett byte då den varan som ni vill byta till kan vara slutsåld. Återbetalningen görs utan onödigt dröjsmål, oftast samma dag som vi tagit emot returen. Det kan däremot ta ett antal dagar innan pengarna når ditt konto.

 

Faq

Frågor & Svar
Här är de vanligaste frågorna och svaren från våra kunder. Du är självfallet alltid välkommen att maila oss på web@alpingaraget.se eller ringa oss på 08-16 50 10.

Om Alpingaraget
Alpingaraget startade 1994 och är ledande på alpin utrustning i Sverige. Vi är samma personer i e-handeln som arbetar i butikerna i Stockholm. Du är alltid välkommen in för personlig service, och vi ser fram emot att få hjälpa dig till en bra dag på berget.

Hur beställer jag från Alpingaraget.se?
Du beställer direkt från alpingaraget.se. Du måste vara över 18 år, eller ha målsmans tillstånd för att få handla varor.

Vad är Alpingaragets orderbekräftelse?
När du gjort din beställning skickar vi en orderbekräftelse till din e-postadress. Detta är en bekräftelse på att vi mottagit din beställning. Vi hoppas att kunna packa och skicka din order inom 1 arbetsdagar. Vi reserverar oss för att en vara kan vara slut på lager.

Hur gör jag om jag vill ha mina skidor monterade?
Efter du har gjort ditt köp kommer du till en sida där du ska fylla i din vikt, sulmåttet på dina pjäxor och övriga önskemål. Sulmåttet är det millimetermått som står på klacken av din pjäxa. Fylls inte detta i korrekt skickas dina skidor omonterade.

När kommer mina varor?
Allt du ser i butiken har vi på lager och vi levererar normalt på 1 - 3 dagar. Om du har fått en bekräftelse på din order så packar vi den omgående. I vissa fall måste vi montera t ex skidbindningar vilket kan ta några extra timmar beroende på belastningen i verkstaden. När dina varor är klara för leverans så kommer ett nytt mail, där du också får ett trackingnummer till Posten. Med det kan du se exakt var dina varor är, och när det levereras till dig. Om du har valt att hämta dina varor i butik, så kommer det en bekräftelse på din mail när de är klara för avhämtning.

Jag har problem att lägga min order, vad är fel?
Prova att fylla i dina fullständiga uppgitfer igen. Om det mot förmodan inte fungerar, ring oss på 08-16 50 10 så ska vi hjälpa dig omgående.

Kan jag ändra min order?
Nej, du kan inte ändra en order som redan är beställd och betald. Däremot hjälper vi dig gärna med retur, eller komplettering av din order.

Kan jag avbeställa min beställning?
Ja. Så länge du gör det inom rimlig tid. Vi arbetar hårt för att ge dig största möjliga service. Du har alltid 14 dagars returrätt hos Alpingaraget.se, och vi följer konsumentverkets riktlinjer för distanshandel. Returrätten gäller dock inte skidor som har monterats eller andra produkter som utformats för dig.

Vad ingår i priserna på produkterna?
Angivna priser är i svenska kronor och inkluderar moms och fraktkostnader om inte annat anges i kassan.

Vilka olika betalningsalternativ finns?
Vi erbjuder flera olika alternativ - kortbetalning, direktbetalning, faktura eller dela upp betalning. Alla betalningar sker via våra samarbetspartners - Klarna och PayPal.

Är det säkert att betala med kort?
Alla kortbetalningar sker via en PCI-certifierad samarbetspartner (Klarna). All överföring av information sker i krypterad form. Vid kortbetalning uppges kortinnehavare, kortnummer, kortets giltighetstid och CVC-kod.

Hur fungerar fakturabetlning?
När vi skickar din försändlese får du en faktura skickad till din e-postadress. Fakturan har en betalningstid på 14 dagar.

Hur fungerar min rabattkod/voucher?
Skriv in din kod i kassan innan du skall betala. Du får en direkt respons om koden är giltig eller inte. Observera att koden eller rabatten kanske inte är förenlig med andra erbjudanden.

Hur lång leveranstid har ni?
Vi beräknar att du skall ha din försändelse inom 1 - 3 arbetsdagar. Om produkten är en beställningsvara får du information om detta. Under sommaren kan det pga begränsade öppettider ta några dagar extra.

Hur får jag min vara levererad?
Vi använder oss för närvarande av Posten.

Vad kostar frakten?
Fraktfritt inom Sverige vid köp över 500kr.
Obs! Gäller ej skidor. Skidfrakt 200kr.

Hur vet jag att mitt paket har kommit, och var ska jag hämta det?
När ditt paket finns att hämta får du ett sms till ditt uppgivna mobilnummer. Har du inte uppgivit ett mobilnummer får du istället en avi per post. När du hämtar ut paketet ska du uppge löpnummer och pinkod samt visa upp ID-handling. I ditt meddelande står även vart du hämtar paketet och vilka öppettider ditt ombud har.

Hur länge ligger paketet kvar innan jag måste hämta det?
Du har 14 dagar på dig att hämta ut ditt paket efter att du har fått din SMS-avisering. Efter det går paketet i retur till Alpingaraget och vi blir tvungna att debitera en avgift för hantering av outlöst försändelse om minst 300 kr.

Hur vet jag när mitt paket kommer om det är hemleverans?
Innan varorna skickas hem aviseras sändningen per telefon och en överenskommelse om tid för leverans bokas. All avisering sker via telefon.

Returer
Använd retursedeln som bifogades i ditt paket. Du kan returnera dina varor inom 14 dagar. Återbetalning sker då inom 30 dagarfrån det att vi har fått tillbaka varan oanvänd och i oförändrat skick med originalemballage. Om det saknas en retursedel, ring oss på 08-16 50 10 så ordnar vi en ny. Skicka inte paketet mot postförskott eller efterkrav. Vid returleverans är det kunden som ansvarar för godset. Monterade skidor är det ingen returrätt eller öppet köp på.

Mitt paket var skadat vid ankomst - vad gör jag?
Alpingaraget ansvarar för produkter som skadas eller kommer bort vid leverans till kund. Vid mottagande av varorna är det viktigt att kontrollera så att de inte är transportskadade. Anmäl transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet eller kontakta oss på kundtjänst för att lösa problemet i efterhand.

Hur gör jag om jag vill reklamera en vara?
Alpingaraget följer konsumentköplagen när det gäller och de rekommendationer som gäller för reklamationer. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar t ex inte fel som är orsakade av normalt slitage. Spara orderbekräftelse som kvitto på din vara. Kontakta oss på kundtjänst per telefon eller e-post.

Använder Alpingaraget.se cookies?
Ja, vi använder cookies. En cookie är en textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator. Cookies används på många webplatser för att ge besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en besökares surfande. Enligt lagen om elektronisk information (25 Juli 2003) ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

att webbplatsen innehåller cookies
vad dessa cookies används till

Alpingaraget använder cookies för att följa vad våra besökare gör på sidan, inloggning, placerat något i varukorgen, mäter trafik och marknadsföringsinsatser. Om cookies inte accepteras är det mycket av sidans funktionalitet som slutar att fungera. Det går dock att göra inställningar på din dator för att neka automatisk lagring av cookies.

Reservationer
 I butiken kan vi reservera en vara åt dig i max 3 dagar. Rea-varor reserveras ej. 

Pris
Alpingaraget.se förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfelsättningar. Priserna på hemsidan kan variera från priserna i butiken.

Produkt

Alpingaraget.se reserverar sig för eventuella tryckfel på denna webbsida. Alpingaraget.se reserverar sig också för eventuellt slutsålda varor. Vi kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi gör alltid vårt yttersta för att presentera varorna så verklighetstroget som möjligt. Är ni osäkra så tveka inte på att höra av er till kundservice; Mailadress: web@alpingaraget.se, Telefonnummer: 08- 16 50 10.

Sortiment

Alpingaraget.se reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Alpingaraget.se reserverar sig också för eventuellt slutsålda varor.

Hur fungerar säkerheten på Alpingaraget.se?
Alpingaraget följer de krav på säkerhet som finns vad det gäller betalningar och hanteringen av dina uppgifter sker kryperat enligt SSL (Secure Sockets Layer). Vår samarbetspartner för kortbetalningar, DIBS, är certifierad enligt PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Inga kortupgifter sparas av Alpingaraget.Vi följer Personuppgiftslagen (PUL) och hanterar dina personuppgifter i enlighet med den.