FAQ

Frågor & Svar
Här är de vanligaste frågorna och svaren från våra kunder. Du är självfallet alltid välkommen att maila oss på web@alpingaraget.se eller ringa oss på 08-16 50 10.
 
Om Alpingaraget
Alpingaraget startade 1994 och är ledande på alpin utrustning i Sverige. Vi är samma personer i e-handeln som arbetar i butikerna i Stockholm. Du är alltid välkommen in för personlig service, och vi ser fram emot att få hjälpa dig till en bra dag på berget.
 
Hur beställer jag från Alpingaraget.se?
Du beställer direkt från alpingaraget.se. Du måste vara över 18 år, eller ha målsmans tillstånd för att få handla varor.
 
Vad är Alpingaragets orderbekräftelse?
När du gjort din beställning skickar vi en orderbekräftelse till din e-postadress. Detta är en bekräftelse på att vi mottagit din beställning. Vi hoppas att kunna packa och skicka din order inom 1 arbetsdagar. Vi reserverar oss för att en vara kan vara slut på lager.
 
Hur gör jag om jag vill ha mina skidor monterade?
Efter du har gjort ditt köp kommer du till en sida där du ska fylla i din vikt, sulmåttet på dina pjäxor och övriga önskemål. Sulmåttet är det millimetermått som står på klacken av din pjäxa. Fylls inte detta i korrekt skickas dina skidor omonterade.
 
När kommer mina varor?
Allt du ser i butiken har vi på lager och vi levererar normalt på 1 - 3 dagar. Om du har fått en bekräftelse på din order så packar vi den omgående. I vissa fall måste vi montera t ex skidbindningar vilket kan ta några extra timmar beroende på belastningen i verkstaden. När dina varor är klara för leverans så kommer ett nytt mail, där du också får ett trackingnummer till Posten. Med det kan du se exakt var dina varor är, och när det levereras till dig. Om du har valt att hämta dina varor i butik, så kommer det en bekräftelse på din mail när de är klara för avhämtning.
 
Jag har problem att lägga min order, vad är fel?
Prova att fylla i dina fullständiga uppgitfer igen. Om det mot förmodan inte fungerar, ring oss på 08-16 50 10 så ska vi hjälpa dig omgående.
 
Kan jag ändra min order?
Nej, du kan inte ändra en order som redan är beställd och betald. Däremot hjälper vi dig gärna med retur, eller komplettering av din order.
 
Kan jag avbeställa min beställning?
Ja. Så länge du gör det inom rimlig tid. Vi arbetar hårt för att ge dig största möjliga service. Du har alltid 14 dagars returrätt hos Alpingaraget.se, och vi följer konsumentverkets riktlinjer för distanshandel. Returrätten gäller dock inte skidor som har monterats eller andra produkter som utformats för dig.
 
Vad ingår i priserna på produkterna?
Angivna priser är i svenska kronor och inkluderar moms och fraktkostnader om inte annat anges i kassan.
 
Vilka olika betalningsalternativ finns?
Vi erbjuder flera olika alternativ - kortbetalning, direktbetalning, faktura eller dela upp betalning. Alla betalningar sker via våra samarbetspartners - Klarna och PayPal.
 
Är det säkert att betala med kort?
Alla kortbetalningar sker via en PCI-certifierad samarbetspartner (Klarna). All överföring av information sker i krypterad form. Vid kortbetalning uppges kortinnehavare, kortnummer, kortets giltighetstid och CVC-kod.
 
Hur fungerar fakturabetlning?
När vi skickar din försändlese får du en faktura skickad till din e-postadress. Fakturan har en betalningstid på 14 dagar.
 
Hur fungerar min rabattkod/voucher?
Skriv in din kod i kassan innan du skall betala. Du får en direkt respons om koden är giltig eller inte. Observera att koden eller rabatten kanske inte är förenlig med andra erbjudanden.
 
Hur lång leveranstid har ni?
Vi beräknar att du skall ha din försändelse inom 1 - 3 arbetsdagar. Om produkten är en beställningsvara får du information om detta. Under sommaren kan det pga begränsade öppettider ta några dagar extra.
 
Hur får jag min vara levererad?
Vi använder oss för närvarande av Posten.
 
Vad kostar frakten?
Fraktfritt inom Sverige vid köp över 500kr.
Obs! Gäller ej skidor. Skidfrakt 200kr. Frakt till utlandet 250kr.

Hur vet jag att mitt paket har kommit, och var ska jag hämta det?
När ditt paket finns att hämta får du ett sms till ditt uppgivna mobilnummer. Har du inte uppgivit ett mobilnummer får du istället en avi per post. När du hämtar ut paketet ska du uppge löpnummer och pinkod samt visa upp ID-handling. I ditt meddelande står även vart du hämtar paketet och vilka öppettider ditt ombud har.
 
Hur länge ligger paketet kvar innan jag måste hämta det?
Du har 14 dagar på dig att hämta ut ditt paket efter att du har fått din SMS-avisering. Efter det går paketet i retur till Alpingaraget och vi blir tvungna att debitera en avgift för hantering av outlöst försändelse om minst 300 kr.
 
Hur vet jag när mitt paket kommer om det är hemleverans?
Innan varorna skickas hem aviseras sändningen per telefon och en överenskommelse om tid för leverans bokas. All avisering sker via telefon.
 
Returer
Använd retursedeln som bifogades i ditt paket. Du kan returnera dina varor inom 14 dagar. Återbetalning sker då inom 30 dagarfrån det att vi har fått tillbaka varan oanvänd och i oförändrat skick med originalemballage. Om det saknas en retursedel, ring oss på 08-16 50 10 så ordnar vi en ny. Skicka inte paketet mot postförskott eller efterkrav. Vid returleverans är det kunden som ansvarar för godset. Monterade skidor är det ingen returrätt eller öppet köp på.
 
Mitt paket var skadat vid ankomst - vad gör jag?
Alpingaraget ansvarar för produkter som skadas eller kommer bort vid leverans till kund. Vid mottagande av varorna är det viktigt att kontrollera så att de inte är transportskadade. Anmäl transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet eller kontakta oss på kundtjänst för att lösa problemet i efterhand.
 
Hur gör jag om jag vill reklamera en vara?
Alpingaraget följer konsumentköplagen när det gäller och de rekommendationer som gäller för reklamationer. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar t ex inte fel som är orsakade av normalt slitage. Spara orderbekräftelse som kvitto på din vara. Kontakta oss på kundtjänst per telefon eller e-post.
 
Använder Alpingaraget.se cookies?
Ja, vi använder cookies. En cookie är en textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator. Cookies används på många webplatser för att ge besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en besökares surfande. Enligt lagen om elektronisk information (25 Juli 2003) ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:
att webbplatsen innehåller cookies
vad dessa cookies används till
Alpingaraget använder cookies för att följa vad våra besökare gör på sidan, inloggning, placerat något i varukorgen, mäter trafik och marknadsföringsinsatser. Om cookies inte accepteras är det mycket av sidans funktionalitet som slutar att fungera. Det går dock att göra inställningar på din dator för att neka automatisk lagring av cookies.
 
Reservationer
I butiken kan vi reservera en vara åt dig i max 3 dagar. Rea-varor reserveras ej.

Pris
Alpingaraget.se förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfelsättningar. Priserna på hemsidan kan variera från priserna i butiken.

Produkt

Alpingaraget.se reserverar sig för eventuella tryckfel på denna webbsida. Alpingaraget.se reserverar sig också för eventuellt slutsålda varor. Vi kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi gör alltid vårt yttersta för att presentera varorna så verklighetstroget som möjligt. Är ni osäkra så tveka inte på att höra av er till kundservice; Mailadress: web@alpingaraget.se, Telefonnummer: 08- 16 50 10.

Sortiment

Alpingaraget.se reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Alpingaraget.se reserverar sig också för eventuellt slutsålda varor.
 
Hur fungerar säkerheten på Alpingaraget.se?
Alpingaraget följer de krav på säkerhet som finns vad det gäller betalningar och hanteringen av dina uppgifter sker kryperat enligt SSL (Secure Sockets Layer). Vår samarbetspartner för kortbetalningar, DIBS, är certifierad enligt PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Inga kortupgifter sparas av Alpingaraget.Vi följer Personuppgiftslagen (PUL) och hanterar dina personuppgifter i enlighet med den.
 

948 Produkter